Er is veel gelijkenis tussen medewerkersmotivatie en het motiveren van studenten. Wat is het MBO trouwens een fantastische doelgroep om les aan te geven! Eén voor één geweldige jongens en meiden. Natuurlijk verliezen ze zichzelf weleens in de groepsdynamiek. Het is aan de docenten om deze groepsdynamiek te managen naar een positieve groepsnorm. Ik heb met ontzettend veel plezier les gegeven aan de MBO-studenten.
Helaas zag ik toch wel een behoorlijk percentage uitval op het MBO. Niet iedere student heeft de motivatie om actief te gaan leren. Vervelend, omdat er op het MBO juist veel meer zelfstandigheid van de student wordt verwacht. Sommige studenten moeten nog leren hoe ze moeten leren. Dit wordt heel lastig als ze niet gemotiveerd zijn om te leren. Daarom was mijn doel bij de eerstejaars studenten om ze met plezier naar school te laten gaan.
Motiveren van studenten
Het is belangrijk dat studenten de opleiding leuk gaan vinden en daardoor affiniteit met het vak gaan ontwikkelen. In het begin van de opleiding ligt de focus niet op competentie, maar op relatie. Het is essentieel dat de studenten zich veilig voelen op school en zichzelf kunnen zijn. Als ze dan ook nog eens plezier hebben in wat ze doen, zullen ze niet afhaken. In mijn ogen is motiveren en stimuleren dé kerntaak op het MBO.
Bij de start van de opleiding ligt de focus op relatie en gedurende het eerste jaar verschuift dit meer naar competentie. In het vervolg van de opleiding komt daar steeds meer autonomie bij. Het doel is dat studenten intrinsiek gemotiveerd raken. Studenten moeten iets gaan doen omdat ze het leuk vinden. Met negatieve consequenties in het vooruitzicht stellen als ze iets niet doen, wordt op de lange termijn niks bereikt. De student is dan kortstondig extrinsiek gemotiveerd. Straffen is dus geen oplossing om studenten intrinsiek gemotiveerd te krijgen.
Ik gaf les aan studenten. Maar hoe zag ik de student? Ik werk samen met mensen. Hiermee bedoel ik dat ik ze als volwassene benaderde en niet als leerling. Natuurlijk blijft er altijd sprake van een docent-student relatie, maar wel vanuit een volwassen benadering. Het lukte mij om tussen de jongens te staan en met ze te dollen. Dit kon omdat ik het volledige respect van ze had en volledig werd geaccepteerd als ik mijn rol als docent pakte. Ik heb nog nooit een grote mond van een student gehad, maar juist wel heel veel met ze gelachen.
Positieve benadering
Als ik een keer streng op moest treden, zag ik dat de student dit vervelend vond. Ook de student wilde de positieve relatie behouden en ging daar dan voor werken. Zocht veel toenadering en wilde weer positieve aandacht. Studenten willen gezien en gehoord worden. Ieder huisje heeft z’n kruisje. Dit geldt ook zeker voor studenten op het MBO. Vaak schuilt er een verhaal achter de mindere resultaten. Juist voor deze groep is het belangrijk dat het op school leuk is en dat ze positieve aandacht van de docent krijgen.
Te vaak wordt er nadruk gelegd op welke toetsen de student niet gehaald heeft. Maar draai dit om. Leg de nadruk op wat de student wél heeft gehaald! Niet in alle situaties is de thuissituatie stabiel en is er sprake van betrokkenheid. Daarom is het belangrijk om de successen op school te vieren. In het eerste jaar op het MBO is het aanhaken of afhaken. Voor sommige studenten is de overstap van het VO naar het MBO een (te) grote stap. Een aantal studenten zal een extra jaar nodig hebben om aan het MBO te wennen. De uitdaging is om iedereen aan boord te houden, ook als de resultaten wat achterblijven.
Ik benadrukte wat de student goed doet en was er trots op dat de student bij mij wel een voldoende heeft gehaald. Ik sprak dit naar hem of haar uit. Vaak kwam ik hier een week later nog weer op terug en maakte ik nogmaals kenbaar hoe goed ik dit van hem of haar vond. Ze voelen dat ze gewaardeerd worden en je ziet hun zelfvertrouwen groeien.
Motiveren op de werkvloer
De beginselen van medewerkersmotivatie zijn gelijk aan het motiveren van studenten. Ze zijn verder in hun persoonlijke ontwikkeling en hebben andere behoeftes. Maar één basisbehoefte is gelijk. Ook de medewerker wil graag waardering voor zijn of haar werk.
Niet alleen een passende beloning, maar ook middels een compliment de bevestiging dat er tevredenheid is over de wijze waarop hij of zij het werk doet. Dit zal bijdragen aan het gevoel bij de medewerker dat hij of zij succesvol is. Het maakt de medewerker trots en dit is wat je als bedrijf wilt. Je wilt medewerkers die trots zijn op het werk dat ze leveren. Ze zijn dan vaak niet alleen trots op het werk dat ze leveren, maar ook op het bedrijf waarvoor ze werken. Een trotse medewerker zal een hogere betrokkenheid bij het bedrijf hebben dan een medewerker die niet trots op zijn of haar werk is.
Extrinsieke motivatie
Uiteraard reiken de behoeften van medewerkers verder dan enkel erkenning en waardering. Een medewerker wil ook graag zekerheid van inkomen. Medewerkers hebben een woning en zullen maandelijks hun kosten moeten betalen. Onzekerheid vindt geen mens prettig. Met het omzetten van een tijdelijk contract naar een vast contract wordt een heel groot deel van de onzekerheid weggenomen. Ook is het belangrijk dat de financiële beloning past bij de functie. Uit de beloning van medewerkers spreekt ook waardering. Toch is geld geen grote motivator. Het geven van loonsverhoging is hooguit een tijdelijke motivator. Na verloop van tijd is de medewerker gewend aan het verhoogde salaris en wordt dit als normaal beschouwd. Salarisverhoging zorgt dat de medewerker tijdelijk extrinsieke gemotiveerd is.
intrinsieke motivatie
Het is belangrijk om de medewerker intrinsiek te motiveren. Dit betekent dat de medewerkers het werk doen omdat ze het graag willen doen. Ze hebben plezier in wat ze doen en zijn trots op wat ze doen. Als het bedrijf is het belangrijk om te zorgen dat de medewerker het plezier in zijn of haar werk behoud.
Een medewerker die trots is op wat hij of zij doet, heeft vaak ook behoefte aan zelfontplooiing. Het is belangrijkrijk om deze medewerker hierin te faciliteren. Zeker wanneer de medewerker horizontale groeiambities heeft. Hiermee bedoel ik dat hij of zij de inhoud van haar werk wil verbreden. Wanneer deze medewerkers een uitdaging wordt geboden, zal hij of zij het plezier op de werkvloer behouden.
Daarnaast is het verstandig om gedreven medewerkers te betrekken bij projecten. Bijvoorbeeld een project om een proces te optimaliseren of een project om een nieuw proces te implementeren. Het kan voor de medewerker een enorme motivator zijn om in het proces te mogen participeren. De medewerker wordt niet alleen een uitdaging geboden, maar ook een mogelijkheid tot zelfontplooiing.
Medewerkersmotivatie
Wat betreft medewerkersmotivatie is er dus veel gelijkenis tussen het motiveren van studenten en medewerkers. In het verleden probeerde ik als leidinggevende toegankelijk te zijn voor medewerkers en haalde ik veel voldoening uit het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling bij medewerkers. Ook in het bedrijfsleven lag in mijn rol als manager de focus op de relatie. Als docent op het MBO had ik dezelfde focus.
Ik probeerde studenten op het MBO te stimuleren om te werken aan persoonlijke ontwikkeling door hen vanuit een positieve benadering te coachen en successen met hen te vieren. Vergeet dit ook niet als leidinggevende. Individuele successen van medewerkers, maar ook successen die door het gehele team worden behaald. Het is een blijk van waardering, welke een positief effect heeft op de medewerkersmotivatie. Zeker wanneer er door het team aan doelstellingen wordt gewerkt, is het ontzettend belangrijk om te vieren als deze zijn behaald. De medewerkers zien dat ze het niet voor niets doen en dat er veel waardering is voor hun werk. Medewerkersmotivatie is geen vanzelfsprekendheid. Een manager kan hier een positieve impact op hebben.
Projectleiding door QMSS
Quality Management Support Slagter kan bedrijven ondersteuning bieden door projectmanagement op zich te nemen. De kracht van QMSS ligt in het verbinden van mensen en met elkaar doelgericht resultaat te behalen.

Wilt u meer informatie over de dienstverlening van Quality Management Support Slagter of bent u nieuwsgierig geworden wat QMSS voor u kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op.